Trondheim, 15. september 2025
En fersk BDO-analyse viser at bærekraft og teknologi er i vekst, med økt fokus på klima i offentlige anbud og begynnende bruk av AI. For å lykkes framover må bransjen satse på produktivitet, digitalisering og samarbeid, konkluderer BDO.
Nylig ble BDOs Bygg- og anleggsanalyse 2025 lansert i Trondheim, da vi sammen inviterte til bransjeseminar med innsikt, samtaler og workshop. Analysen peker på at befolkningsvekst, press på boligmarkedet og omfattende offentlige investeringsplaner innen forsvar, infrastruktur og energi vil forme bransjens videre utvikling. Sammen med et aktivt transaksjonsmarked gir dette grunnlag for høy aktivitet og verdiskaping i deler av næringen, til tross for krevende rammevilkår.
– I analyseperioden ser vi rekordlave marginer, men samtidig at mange posisjonerer seg og investerer kraftig. Det er både artig og interessant, sier Henning Dalsegg, nasjonal bransjeleder for bygg og anlegg i BDO.
– Marginene er nå nede på 3,3 prosent. Det er en nedgang på 0,6 prosentpoeng på ett år. Det er mye, sier Dalsegg.
Nedgangen skyldes særlig lavere aktivitet innen nybygg og nybolig.
– For nybolig har volumet falt med 40 prosent siden 2022. Det har ikke vært bygget færre boliger siden etterkrigstiden, sier Dalsegg.
Store og komplekse prosjekter påvirker hele verdikjeden, og krever at aktørene posisjonerer seg for å kunne ta de store kontraktene. Dette vil trolig fortsette.
– Vi ser allerede her i Trondheim at selskaper går sammen for å ta en større del av verdikjeden. Bransjen vil nok se ganske annerledes ut om bare 3–5 år, sier Sindre Lutdal Nyeng, regionleder for bygg og anlegg i BDO, Trondheim.
Trøndelag leder an i befolkningsvekst, og det bygges godt med leiligheter. Likevel er behovet for eneboliger fortsatt stort, også i vår region.
Men Trøndelag har en mindre dramatisk nedgang i marginer:
– Vi har aktører som er litt flinkere til å skvise ut marginer på tvers av bransjen, sa Nyeng – til god applaus fra salen.
Og selv i et år preget av svak vekst, fallende lønnsomhet og flere store konkurser, finnes det lyspunkter og såkalte drivere for økt aktivitet. Opprustning av forsvaret er én slik driver. Forsvaret har store planer, også i vår region, blant annet på Værnes og Ørlandet.
– Vi ser allerede aktivitet, og flere posisjonerer seg for å levere til dette markedet, sier Nyeng.
Verdt å merke seg er at økt aktivitet samtidig vil gi høyere kostnad på byggevarer. Dette gjelder særlig stål, sement og arbeidskraft.
Det investeres også i oppgradering av kraftanlegg. Samtidig blir mange prosjekter langs kysten av Distrikts-Norge stoppet på grunn av manglende nettkapasitet. Ifølge Statkraft ligger det et mulighetsrom på hele 179 milliarder kroner.
– Det vil være en stor motor for dem som klarer å rigge seg inn mot dette markedet, sier Nyeng.
BDO har kartlagt status for AI i bransjen. Maria Troøyen, seniorrådgiver i BDO Trondheim, delte innsikt og tips for å komme i gang.
16 prosent sier de har investert i kunstig intelligens, det være seg innen anbud, kvalifikasjoner, rapportering, salg og markedsføring. Av de som ikke har investert i kunstig intelligens, svarer 66 prosent at de ikke ser behovet. 61 prosent har liten tro på at AI vil påvirke egen virksomhet.
– Det er ganske høye tall, og tyder nok på at mange synes det er vanskelig å se mulighetene og hvordan de selv kan ta det i bruk, sier Troøyen.
BDOs analyse viser at interne retningslinjer oppleves som viktig for å lykkes med AI.
BEATklyngens leder Ellen Weidemann samlet Silje Pettersen fra Reitan Eiendom, Ida Elise Sandtorp fra Tendro og Henning Dalsegg til panelsamtale.
– Vi har gjort en mulighetsstudie og valgt ut noen fokusområder for å se hvilke arbeidsprosesser som kan løses med AI. Men det er først når vi har struktur og kontroll på dataene at vi virkelig kan dra nytte av AI. Akkurat nå er fokuset å samle all data i én felles plattform, fortalte Silje Pettersen.
Ida Elise Sandtorp er enig i behovet for datakontroll, men mener det er viktig å starte med å bruke verktøyene. Jobbe parallelt og tørre å investere litt før resultatene kommer.
Sandtorp spør seg om byggebransjen kanskje har fått et noe ufortjent rykte som motvillig til å ta i bruk nye verktøy, en oppfatning hun ikke deler:
– Selv om bransjen er seig, opplever jeg bransjen som sulten og at folk har lyst til å lære og ta i bruk digitale verktøy, sa Sandtorp.
Seminaret ble avsluttet med en workshop der engasjerte deltakere diskuterte hvordan vi kan løfte produktiviteten med digitale verktøy – og ikke minst: Hva er det som bremser oss?
BDOs Bygg- og anleggsanalyse 2025 kan du laste ned her.